Critical Alignment Yoga (CAY)

Stress zet zich vaak vast in het lichaam, veelal als spierspanning. Bij CAY gebruiken we tools/hulpmiddelen om de spanningsgebieden in het lichaam te ontmoeten, op te zoeken. Om deze spanning te verminderen gebruiken we naast de tools, de ademhaling en de zwaartekracht met als doel deze spanning te doorbreken. Hierdoor komt er weer mobiliteit en ruimte in het lichaam. Vandaaruit gaan we naar beweging, kracht/coördinatie. Je wordt je steeds meer bewust van de verbindingen in je lichaam, het uitlijnen, kortom, je alignment.

CAY is een praktische en heldere vorm van yoga waarbij je inzicht krijgt/ervaart in je lichaam en je ademhaling.

De lessen worden altijd afgesloten met een diepe ontspanningsoefening.

“We ontspannen de bewegingsspieren en zetten de houdingsspieren aan het werk.”
-Gert van Leeuwen (grondlegger van de CAY methode)

  Bewegingsspieren versus houdingsspieren

De houdingsspieren liggen diep in het lichaam, voornamelijk rond de wervelkolom en je gewrichten. Samen met onze innertube, of innercore, vormen zij onze stabiele basis. De innertube wordt gevormd door de volgende houdingsspieren: het middenrif, de bekkenbodemspieren, de dwarse buikspier en de spieren rondom het onderste deel van de wervelkolom, de multifidi spieren.

Houdingsspieren kunnen, zonder nadelige gevolgen, gedurende een langere tijd worden geactiveerd en laten het lichaam daardoor niet verstijven. Het zijn de kleinste, maar ook de sterkste spieren van de rug, langs de gehele wervelkolom. Ze bewerkstelligen de beweeglijkheid van de wervelkolom en de gewrichten van de schouders, het bekken en de ledematen.

Bewegingsspieren daarentegen bevinden zich aan de oppervlakte van het lichaam en zitten in de armen, biceps en triceps, de benen, bilspieren, dijbeenspieren, kuitspieren en uiteraard de monnikskapspieren. Deze spieren zijn er om gedurende een kortere tijd te kunnen worden aangespannen en dan weer moeten ontspannen. De bewegingsspieren zijn gevoelig voor stress en spanning. Als ze de spanning niet meer kunnen loslaten, wordt stress chronisch.

Als we de bewegingsspieren teveel en te lang aanspannen, worden de houdingsspieren grotendeels inactief, waardoor je gewrichten ook minder beweeglijk worden en je lichaam uit evenwicht wordt getrokken.

 Mild Alignment Yoga

Ouder worden of een beperking hebben hoeft niet te betekenen dat we de positieve verbinding met ons lichaam gaan verliezen. We kunnen nog steeds energie en zelfvertrouwen uitstralen en vooral ook zelf voelen. In deze yogales gebruiken we de principes van CAY. Het verschil zit hem er met name in dat we in de les niet naar de zogeheten grote houdingen gaan. We zoeken de spanningsgebieden op, naar ieders behoefte en ontwikkelen weer mobiliteit en verbinding door naar de kleinere bewegingen te gaan.

×